wtorek, 22 czerwca 2010

Pułapka paszportowa

Dzisiaj właśnie okazało się, że nie mogę opuścić III RP na paszporcie amerykańskim. Planowałem lecieć do Egiptu, a tu bum, Straż Graniczna nie pozwoliła mi wyjechać, bo kiedyś posiadałem ważny polski paszport, to nie mogę wyjechać z III RP na amerykańskim.
Gorzej, będę miał problem z wyjechaniem na OCS, bo oczywiście nowego paszportu polskiego nie mogę sobie wyrobić,b o nie dostanę pełnego Sec. Clearance i nie wezmą mnie do OCS. A wyjechać na amerykańskim nie mogę. Zastanawiam się, czy problem będzie jak wyjechać spróbuje bezpośrednio z Niemiec. Bo po Schengen mogę sobie jeździć z paszportem USA, nigdy nie robiono problemów. A Niemcy nie powinni mieć pretensji o brak polskiego paszportu...

W każdym razie piękna paranoja tego post-komunistycznego (czasami się zastanawiam czy na pewno post) kraju. Za wszelakie atrakcje i zmarnowane 1500zł dziękuje Rządowi RP oraz Radosławowi Sikorskiemu, który przeforsował w 1998 "crackdown" na osoby o podwójnym obywatelstwie.

4 komentarze:

  1. Skąd SG wiedziała o podwójnym obywatelstwie? Jak Amerykanie mogą się dowiedzieć, że ktoś wyrobił sobie polski paszport? Mają wtyki?

    OdpowiedzUsuń
  2. Żaden problem. Jedziesz sobie do Berlina ( z Poznania to jest około 2:30 jazdy w luksusowych warunkach) na granicy pokazując Dowód Osobisty. Tam wsiadasz na pokład używając paszportu USA. Przyznam się, że już od jakiegoś czasu staram się latać przez Berlin. Nie dosyć, że mam bliżej niż do Warszawy, to jeszcze wynajem samochodu jest znacznie tańszy. Powodzenia. A Polski Paszport możesz otrzymać w ekspresowym tempie tygodnia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Polskiego paszportu nie mogę otrzymać, bo utracę sec. clearance i nie będę mógł dostać się do OCS.
    Będę musiał robić tak jak opisałeś (nawet samolotem), ale jest to co najmniej pochrzanione. Na szczęście jest Schengen, bo kilka lat temu nie mógłbym się wydostać z RP. :P

    OdpowiedzUsuń
  4. Marcin, SG wie, bo za unijne pieniądze wprowadziło system PESEL (nazwa jak numer PESEL). Porównują oni dane osoby kontrolowanej (imię nazwisko, miejsce i data urodzenia), z numerami PESEL. Po prostu moje dane mają przypisany numer PESEL i wyskakuje, że jestem obywatelem niezależnie od paszportu.

    Amerykanie mogą się dowiedzieć czy mam polski paszport, po prostu pytając o to RP. Jak skłamie, że nie mam (bo np. bym sobie wyrobił), a oni to odkryją, to tracę sec. clearance za kłamstwo.

    OdpowiedzUsuń